Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Saturday, July 3, 2010

SHINE: You're My Melody 15


YOU’RE MY MELODY oleh Tohoshinki berlagu di telinga. Fon telinga dibawa rapat letaknya di telinga. Hikari membelek-belek majalah di tangannya. Bunyi yang datang daripada bilik tarian langsung tidak didengarinya. Hikari khusyuk dengan dunianya sendiri.

          Hikari menghitung hari di kalendar. Masih ada lebih kurang dua minggu lagi sebelum perkhemahan selama tiga hari dua malam itu berlangsung. Tidak sabar rasanya mahu pergi berkhemah. Jarang bagi Hikari melepaskan peluang untuk menyertai aktiviti lasak seperti ini. Lainlah jika dia mengalami kecemasan.

          Jam di pergelangan tangan direnung. Masih ada dua jam sebelum latihan SHINE tamat. Bosan juga jika terus menunggu sebegini. Hikari beralih ke arah televisyen. Kotak berisi DVD ditarik keluar. Tangannya membelek DVD-DVD yang ada. Hampir kesemuanya merupakan filem yang sudah dia tonton. Sebuah DVD lagi dibuka. Tanpa sedar dia menarik senyum. Crows Zero. Oguri Shun. Segera tangannya memasukkan DVD itu ke dalam DVD Player.

          Fon kepala disambung dengan DVD Player. Hikari membatukan diri di hadapan televisyen sebaik sahaja Crows Zero bermula. Dia menarik sengih lebar.


SHO menepuk tangan berulang kali. Kesemua rakannya berhenti daripada sebarang pergerakan tarian. Kepala masing-masing melihat ke arah Sho. Tiba-tiba sahaja dia meminta mereka berhenti. Sho mengukir sengih.

           “ Rehatlah dulu. Aku dah lapar ni,” kata Sho dengan sengihan di bibir. Empat bibir lagi menarik senyum. Mereka juga sama seperti Sho. Perut sudah ingin berlagu, daripada tempo perlahan kepada tempo rancak. Kelima-lima mereka keluar daripada bilik tarian didahului Sho.

          “ Erk?”

          Langkah Sho yang tiba-tiba sahaja berhenti hampir membuatkan Itsuki dan Eichii berlanggar di belakang. Mereka kesemua kehairanan. Bahu Sho ditolak daripada belakang.

          “ Kenapa?” tanya Itsuki. Pelik kerana Sho berhenti secara mendadak. Sho menoleh ke belakang. Dia tersengih lebar.

          “ Sejak bila pulak bilik kita jadi pusat latihan mempertahankan diri?” tanya Sho sambil tersengih lebar. Empat wajah lagi beriak pelik. Mereka berempat menjenguk ke ruang tamu. Kelihatan Hikari sedang membuat pelbagai aksi mempertahankan diri di hadapan televisyen. Fon kepala masih lagi terlekat di kepala. Nasib baik sahaja fon kepala itu tidak tertanggal kerana wayar sambungannya yang panjang.

          “ Nah! Makan tendangan aku!”

          “ Kau tak boleh elak punyalah!”

          “ Oguri Shun! Pukul dia!”

          “ Haishh!!!”

          Pelbagai lagi aksi mempertahankan diri ditunjuk oleh Hikari. Semuanya hanyalah kerana dia terlalu obses dengan adegan pertarungan yang ditunjuk di layar skrin. Babak ketika Oguri Shun melawan ketua gangster yang dimusuhinya. Sho dan yang lain-lain hanya menggeleng kepala.

          “ Iiyyyaaah!!! Eh?”

          Bulat mata Hikari memandang Sho dan yang lain-lain. Matanya jatuh pula pada kaki kanannya yang terangkat tinggi dan kini sedang dipegang oleh Sho. Segera kakinya dijatuhkan. Hampir sahaja mengenai kepala Sho.

         “ Kau ni… nyaris-nyaris nak sepak aku,” komen Sho. Hikari tarik muka. Kenapalah mereka semua ni tak boleh tengok aku senang? Aku tengak syok layan cerita ni!

          “ Peduli apa? Siapa yang suruh korang semua ganggu aku layan cerita ni?” kata Hikari sambil mencebik. Fon ditarik melepasi kepala. Hikari duduk di atas sofa. Dia mematikan skrin televisyen dan mengeluarkan DVD.

          “ Kenapa pulak kau buang? Kami pun nak tengok jugak,” celah Itsuki. Hikari mencebik.

          “ Banyaklah kau punya nak tengok. Hasrat aku yang nak tengok cerita ni terbantut tahu tak bila korang ganggu?” kata Hikari. Kotak DVD dilempar ke arah Itsuki. Cekap Itsuki menyambut kotak DVD itu. Sesudah itu Hikari mencapai beg sandang lalu menuju ke pintu keluar.

          “ Kak nak ke mana tu?” tanya Eichii apabila melihat Hikari membuka pintu. Hikari menoleh sekilas sebelum kembali memandang ke hadapan.

          “ Balik.”

          SHINE hanya mampu melihat pemergian Hikari sambil menggelengkan kepala. Pintu ditutup.


HIKARI berjalan menuju ke perhentian bas. Hari ini dia tidak menunggang basikal sebaliknya memilih untuk menaiki bas sahaja. Sudah lama dia tidak menaiki bas apatah lagi semenjak dia sibuk menguruskan SHINE.

          “ Eh?”

          Hikari menoleh ke belakang. Seorang wanita yang kelihatan sebaya dengan ibunya sedang memerhatikannya. Bahu mereka berdua terlanggar tadi. Hikari tunduk sebagai tanda meminta maaf. Wanita itu hanya tersenyum lalu meneruskan perjalanannya. Hikari menjungkit bahu lantas berlari-lari anak ke perhentian bas. Dia mahu segera sampai ke rumah. Apa yang sedang difikirkannya kini hanyalah tidur, tidur dan tidur. Hikari menarik senyum segaris.

          Hikari mendapatkan tempat duduk sebaik sahaja dia menaiki bas. Tidak ramai orang yang menggunakan pengangkutan awam itu ketika ini. Dia mahu berlama-lama bersendirian di dalam bas. Jika dia memilih untuk menggunakan Shinkansen, dia akan segera sampai ke rumah.

          MP3 dikeluarkan daripada beg sandang lalu fon telinga disumbat. Hikari menyandarkan kepalanya pada sandaran. Dia memejamkan mata, menikmati lagu yang kini menjadi halwa telinganya.


“ TAK nak yang tu!”

          “ Kau yang tak nak, aku nak,” balasnya dengan senyuman mengusik.

          “ Asyik dengar cakap kau je, aku pun nak pilih sendiri!” bentaknya.

          “ Warna tu tak cantiklah. Baik pilih warna merah.”

          Muka itu muncung. “ Lebih baik hijau, nama lagi kita nak pergi berkhemah!”

          “ Aku…”

          “ Dah! Dah!”

          Sebelum perbalahan antara Hikari dengan Sho bertambah teruk, Jun pantas meleraikan mereka berdua. Dia menjadi penghadang di tengah-tengah. Wajah Hikari dan Sho dan sama-sama masam. Kedua-duanya berpeluk tubuh.

          Jun menggelengkan kepalanya. Pening dia dengan kerenah Hikari dan Sho yang gemar bergaduh. Sekarang ini, mereka bergaduh hanya kerana mahu memilih warna untuk pakaian pasukan mereka pada perkhemahan itu!

          “ Abang Jun, warna mana lebih sesuai? Hijau atau merah?” tanya Hikari dengan jelingan tajam pada wajah Sho. Sho mencebik. Keempat-empat ahli SHINE yang lain hanya membisu. Malas mahu masuk campur dengan pergaduhan mereka yang sering berulang itu.

          Jun melihat pada kemeja T yang berada di tangan Hikari dengan Sho. Satu berwarna hijau muda dengan jaluran kuning pada lengan manakala satu lagi berwarna merah dengan jaluran putih pada bahagian bawah baju. Lama matanya melihat pada kedua-dua kemeja T yang disua kepadanya itu. Payah betul bila nak pilih!

          Kumpulan untuk perkhemahan itu sudah dibahagikan. Setiap kumpulan perlu memiliki pakaian pasukan mereka masing-masing. Pakaian pasukan bergantung pada kreativiti masing-masing asalkan perkataan ‘Hari Bumi Sedunia-Jepun 2010’ tercatat pada baju itu.

          “ Kamu berdua ni, pasal baju pun nak gaduh. Tak tahulah apa lagi yang abang boleh cakap dengan kamu berdua ni,” kata Jun seraya menggosok kepalanya. Pantas Hikari menoleh ke arah Sho.

          “ Hijau!”

          “ Merah!” Sho membalas pantas. Muka Hikari semakin berkerut.

          “ Hijau!”

          “ Merah!”

          “ Aku cakap hijau, hijaulah!” Hikari makin bengang.

          “ Merah, okay?”

          Sebelum sempat kedua-duanya bertikam lidah sekali lagi, segera Itsuki dan Eichii menerpa ke arah mereka berdua. Itsuki menutup mulut Sho daripada belakang sambil mencengkam bahu Sho sementara Eichii menarik kakaknya daripada mendekati Sho. Susah betul kalau dua musuh ketat ni bergaduh!

         “ Sudah, sudahlah tu. Kami yang dengar ni dah naik bosan tau tak?” kata Itsuki. Wajahnya jelas benar kebosanan. Sho melepaskan diri daripada cengkaman Itsuki pada bahunya. Dia mengangkat kedua-dua tangannya.

          “ Yalah, yalah,” ucapnya perlahan. Dia tersenyum sinis pada wajah Hikari yang masih lagi masam.

          “ Macam mana nak selesaikan ni?” tanya Hikari. Tangannya direntap daripada pegangan Eichii. Masing-masing melihat pada wajah Jun yang jelas sedang memikirkan sesuatu. Lama Jun berkeadaan sedemikian sebelum akhirnya dia bertepuk tangan. Perhatian mereka berenam hanya pada Jun.

          “ Perkara ni abang serahkan pada Kak Kumi, boleh? Lagipun dia pun satu kumpulan dengan kita,” putus Jun. Hikari mengangguk manakala Sho kelihatan teragak-agak.

          “ Sho?” panggil Jun.

          Sho menggumam. Dia memasukkan kedua-dua tangannya ke dalam poket jean. Dia mengangguk perlahan. Kesemua ahli SHINE juga begitu. Mereka bersetuju dengan cadangan Jun. Jun tersenyum nipis.

          “ Baiklah. Abang akan serahkan hal ni pada Kak Kumi, okay?” kata Jun. Serentak mereka mengangguk. Jun tersenyum lagi. Sesuatu bermain dalam fikirannya.


TERGESA-GESA Kumi berlari mendapatkan telefon yang berada di atas katil. Sebelah tangan memegang telefon bimbit manakala sebelah lagi memegang tuala yang masih di kepala. Dia baru sahaja keluar dari kamar mandi ketika deringan telefon mula menyapa telinga.

          “ Helo, Jun,” sapa Kumi. Jun membalas sapaan gadis itu. Kumi beralih ke tingkap.

          “ Kenapa? Ada hal ke?” tanya Kumi. Dia tersenyum kecil.

          “ Nak minta tolong sikit, pasal perkhemahan tu,” kata Jun. Dia tersenyum sendirian. Harap-harap apa yang Kumi lakukan nanti seiring dengan rancangannya. Harapnyalah.

          “ Emm… kenapa?”

          “ Tolong pilihkan warna baju untuk kumpulan kita,” kata Jun pantas. Senyumannya makin lebar. Kumi yang sedang berada di dalam biliknya menghadap tingkap pula sudah berkerut dahinya.

          “ Saya?”

          “ Ya.”

          Muka Kumi semakin berkerut. “ Pilih warna? Semua tak kisah ke dengan pilihan saya nanti?”

          Bimbang pula jika kesemua ahli kumpulannya tidak bersetuju dengan warna yang bakal dipilihnya nanti. Bukan ke perkara seperti ini memerlukan persetujuan semua.

          Jun ketawa kecil. “ Kami tak kisah. Suka hati awaklah nak pilih warna apa. Lepas awak pilih, kita berdua pergi tempah baju.”

          “ Warna apa ye?”

          “ Warna kegemaran awak?”

          “ Warna kegemaran saya?” ulang Kumi.

          “ Ya,” ujar Jun dengan senyuman di bibir. Di hujung talian, Kumi mula mengukir senyum.

          “ Okey.”

          Di dalam bilik di sebuah rumah, Jun sedang ketawa ceria. Gembira kerana rancangannya akan berjalan dengan lancar.


SHINE dan Hikari sama-sama menanti Jun dan Kumi di dalam bilik muzik. Kata Jun, mereka akan membahagikan pakaian untuk kumpulan mereka selepas ini. Mereka akan ke perkhemahan itu esok namun hari ini barulah Jun akan membahagikan pakaian mereka.

          “ Dah lama tunggu?” tanya Jun seraya membuka pintu. Kumi muncul di belakangnya dengan beg plastik di tangan. Mereka menggeleng. Mata masing-masing mula tertumpu pada beg plastik di tangan Kumi. Kumi tersengih.

          “ Dah tak sabar ke?” tanya Kumi dengan gelak kecil. Beg plastik dihulurkan kepada Jun. Jun tersengih.

          “ Abang dan Kak Kumi dah pilih warna dan rekaannya. Harap kamu semua sukalah,” ujar Jun. Dia mengeluarkan kemeja T yang berlipat kemas di dalam beg plastik itu. Terlopong mulut Hikari dan SHINE apabila melihat warna kemeja T itu.

          “ Merah jambu?”


p/s: ni je yang mampu Hana buat :) coming up next, Eternal 4

하나


5 comments:

Hana Norisa said...

mcm mana lah rupanya dorang ni pakai baju warna merah jambu?

kenapalah sho dgn hikari tu suka gaduh...?
ntah2 dorang ni suka sama suka tak?
hehehehe...
naughty2...

perempuan mmg tak boleh pisah dgn warna pink kan?

mujurlah Hana tak minat pink..
hehehe..

fallenmoon ( Liya Zafrina ) said...

Haha..
Tulah..gaduh sgt.
Akhirnya dpt warna pink ;)

mirachantek said...

baru baca.. nak kena track yang lepas2 pulak


nwy, jln2 : )

OkiE a.k.a WitcH said...

haha..padan muka sho n hikari..sapa suru gaduh terus..last2 dpt pink..haha..gud job Hana!^-^

Unknown said...

hananorisa> haruno pon x minat sgt dgn warna pink. mnat camtu je sbb nmpak girly sgtla warna tu :)

moon> haha! ni je yg bleh hana wat stakat ni. otak mmg x nak cooperate ntuk idea SHINE :(

mirachantek> sila2 :)

okie> hehe. asal nak warna len, dpt plak warna yg girly ;)
hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...