Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Wednesday, April 24, 2013

Endless Love 57 [END]




“ ABANG, tolong bawa ayam-ayam ni ke depan.”

          “ Ya!”

          Eun Hee ketawa kecil melihat telatah suaminya yang tergesa-gesa membawa bekas yang berisi ayam yang akan dibakar ke halaman rumah. Dia mengacau minuman di dalam jag. Dia berpaling ke belakang untuk mengambil gelas. Matanya melekat pada sebingkai gambar yang tergantung di dinding dapur. Dia menarik senyum.

          Dia dan Ji Hoon sedang tersenyum bahagia membelakangi pemandangan indah di The Blue Mountains. Suaminya mengotakan janjinya untuk membawa dia ke sana.

          “ Eun Hee, kenapa buat kerja berat-berat ni? Eun Hee kan tengah sarat tu,” tegur Ji Hoon yang baru sahaja memasuki dapur. Matanya terpaku melihat kecantikan isterinya yang mengenakan blaus putih yang dikhususkan untuk wanita hamil. Isterinya kelihatan lebih cantik daripada sebelumnya.

          “ Ada-ada sajalah abang ni. Kan lambat lagi nak bersalin?” Eun Hee merenung penuh kasih pada bayi yang sedang membesar dengan sihat di dalam rahimnya. Mengikut jangkaan doktor, dia akan melahirkan bayi itu dua minggu lagi. Dan, dalam tempoh itu dia masih lagi aktif ke sana ke sini.

          Ji Hoon menarik muncung. Dia menolak isterinya ke halaman. “ Tak boleh, kalau jadi apa-apa kan susah? Abang tak benarkan, Eun Hee duduk saja tengok abang buat kerja.”

          Eun Hee hanya menggeleng. Dia tersenyum pada Hyun Min dan Pak Cik Dam Shik yang sedang meletakkan arang ke tempat pembakaran. Ryu Min pula membantu Chae Rin menyusun gelas di atas meja.

          “ Kenapa ni?” tanya Chae Rin apabila melihat wajah masam Ji Hoon. Eun Hee tertawa kecil. Dia menoleh pada wajah suaminya.

          “ Dia larang saya dari buat kerja tapi saya tak nak. Itu yang buat muka merajuk tu,” cerita Eun Hee. Chae Rin turut ketawa.

          Tanpa menghiraukan perbualan mereka yang pastinya berlanjutan sehingga menyalahkan dirinya, Ji Hoon berlalu ke dapur. Dia kembali bersama-sama sedulang minuman. Sesudah meletakkan dulang itu ke atas meja, dia mendapatkan Hyun Min dan Pak Cik Dam Shik yang sedang membakar ayam dan sosej.

          “ Zack mana? Tak sampai-sampai lagi ni,” kata Ji Hoon gusar. Lelaki itu terlewat dari masa yang dijanjikannya. Jarang benar lelaki itu memungkiri masa yang ditetapkan.

          Hyun Min menggeleng tidak tahu. Perhatiannya masih tertumpu pada deretan ayam dan sosej yang sedang dibakarnya. “ Tak tahu. Mungkin dia ada hal.”

          Ji Hoon hanya mengangguk. Dia membantu Hyun Min meletakkan ayam-ayam yang sudah siap dibakar ke dalam pinggan. Kini mereka sedang mula membakar ikan pula. Bahang para itu terkena pada wajah mereka.

          Berkerut wajah mereka bertiga menghadap bara yang panas itu ketika tiba-tiba sahaja, seseorang menjerit cemas di belakangnya. Ji Hoon, Hyun Min dan Pak Cik Dam Shik sama-sama menoleh ke belakang. Ketiga-tiga mereka terperanjat.

          Eun Hee sedang terbongkok-bongkok. Gadis itu menekan-nekan perutnya. Chae Rin pula menggosok-gosok belakang gadis itu. Pantas Chae Rin berpaling pada suaminya dan Ji Hoon. Wajahnya berkerut cemas.

          “ Cepat! Saya rasa Eun Hee dah nak bersalin!” kata Chae Rin cemas. Kata-katanya mengejutkan mereka bertiga. Laju langkah masing-masing mendapatkan Eun Hee yang sedang mengerang kesakitan.

          “ Eun Hee... tahan ya, sayang? Sabar, ya?” ucap Ji Hoon cemas. Eun Hee hanya mengangguk. Dia terlalu sakit untuk mengatakan apa-apa saat ini. Chae Rin dan Ji Hoon membantunya untuk bangun. Terasa dia akan jatuh balik ke tanah. Lututnya terlalu lemah untuk menampung berat tubuhnya yang sedang menahan kesakitan.

          Ji Hoon berlari sambil mendukung Eun Hee ke keretanya. Eun Hee didudukkan di kerusi penumpang di sebelahnya. Kerusi itu direndahkan sedikit, membolehkan Eun Hee berada dalam keadaan berbaring. Yang lain-lain mengikutinya dari belakang. Ji Hoon menoleh pada mereka.

         “ Aku ke hospital dulu! Kalau ada apa-apa, aku akan telefon, ya?” kata Ji Hoon tergesa-gesa. Dia merenung cemas pada Hyun Min. Enjin kereta dihidupkan. Hyun Min mengangguk pantas.

          “ Jangan bimbang. Kami...”

          “ Apa bising-bising ni?”

          Baik Ji Hoon mahu pun yang lain-lain menoleh ke belakang. Zachary sedang memasuki halaman sambil tersenyum. Dia segera mendapatkan mereka yang berkumpul di kereta Ji Hoon.

          “ Maaf, aku lambat. Tadi...” kata-katanya mati di situ. Berkerut wajah Zachary melihat pada wajah cemas mereka.

          “ Apa yang...”

          “ Eun Hee dah nak bersalin! Aku pergi dulu,” potong Ji Hoon dan tanpa berkata apa-apa lagi, kereta dipecut meninggalkan kawasan rumahnya. Zachary terkedu. Dia berpaling pada mereka yang berada di belakangnya. Hyun Min tersenyum lalu menjungkit bahu.


MATANYA dibuka perlahan-lahan. Terasa sudah berhari-hari lamanya dia terlena sebelum dibangunkan. Dia mengiring ke kanan perlahan-lahan, mengelak rasa sakit pada bahagian bawah tubuhnya. Eun Hee tersenyum nipis pada suaminya yang bergegas mendapatkannya.

          “ Sayang dah bangun?” tegur Ji Hoon perlahan. Di bibirnya terukir suatu senyuman. Dahi isterinya dikucup lembut.

          Senyuman suaminya dibalas. Dia menggengam erat jemari Ji Hoon. “ Mana anak kita, abang?”

          Dahinya menerima kucupan lagi. Ji Hoon membantu dia bangun daripada pembaringannya. Sejurus itu, lelaki itu membawa sebuah kerusi beroda ke hadapan Eun Hee. Tubuh yang lemah itu didukung lalu diletakkan dengan penuh hati-hati ke kerusi beroda itu.

           “ Abang dah telefon mak dan Pak Cik Dam Shik. Mak akan terbang ke sini malam ni, mungkin dia sampai awal pagi esok. Pak Cik Dam Shik pula akan ke sini petang ni,” tutur Ji Hoon. Eun Hee mengangguk sahaja. Kerusi beroda itu ditolak menuju ke pintu.

          “ Kita tengok anak kita ke?” tanya Eun Hee hairan namun Ji Hoon hanya tersenyum. Kerusi ditolak keluar dari wad. Ji Hoon membawanya ke suatu bilik. Kaca yang lebar menggantikan bahagian dinding di luar. Eun Hee melihat ke dalam bilik itu menembusi kaca. Dia terpegun.

          “ Yang kat sana, dua-dua pakai lampin warna biru,” ucap Ji Hoon. Tangannya menunjuk pada arah yang sepatutnya. Eun Hee segera menoleh memandang wajah suaminya.

          “ Dua-dua? Kembar?”

          “ Ya, sayang. Dua-dua lelaki. Kita dah ada dua hero kat rumah kita sekarang,” jawab Ji Hoon penuh sabar. Eun Hee terpaku. Air matanya mula menitik.

          “ Kita akan jaga anak-anak kita dengan baik, jadi papa yang baik untuk mereka, jadi mama yang baik untuk mereka. Pastikan mereka sihat dan bahagia, ya sayang?” kata Ji Hoon perlahan. Matanya turut melekat pada kedua-dua bayi yang masih berwarna merah di dalam bungkusannya. Eun Hee mengangguk.

          Saat dia melihat pada bayi-bayi itu, dia merasakan hidupnya kini sudah lengkap. Dia sudah mempunyai seorang suami yang setia kepadanya dan sekarang, dia mempunyai anak-anak yang akan mengubah hidupnya menjadi seorang ibu yang baik. Walau ibu bapanya sudah tiada, Eun Hee sudah cukup bersyukur dengan apa yang dimilikinya kini.

          “ Eun Hee?” bisik Ji Hoon romantis. Kepala isterinya diusap penuh kasih sayang.

          “ Em?” Mata Eun Hee masih melekat pada kedua-dua bayinya. Dia tersenyum apabila melihat mereka berdua menguap dalam masa yang sama.

          “ Terima kasih untuk semuanya,” sambung Ji Hoon. Eun Hee menggeleng.

          “ Bukan...”

          “ Dah tu?”

          Eun Hee tersenyum. Sebelah tangan suaminya dielus perlahan. Matanya tertumpu pada kilauan sebentuk cincin yang tersarung di jari suaminya.

          “ Kita sama-sama berterima kasih, abang dah lupa?” ucap Eun Hee. Ji Hoon terdiam sejenak sebelum mengangguk.

          “ Abang tak lupa,” balas Ji Hoon.

          Sambil menggengam erat tangan masing-masing, mereka sama-sama merenung kembali pada kedua-dua bayi yang sedang tidur itu. Eun Hee tersenyum gembira. Bahagia yang sekian lama dicari sudah muncul dalam hidupnya.

          Warna warna ceria yang dahulunya menghilang begitu sahaja, akhirnya kembali dalam hidupnya. Dia tidak akan lengkap tanpa Ji Hoon, dan kini... tanpa anak-anaknya juga. Tangan Ji Hoon digenggam erat. Dia tidak akan melepaskan pegangan erat tangan lelaki itu lagi. Walau apa pun yang terjadi.  

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...