Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Friday, June 22, 2012

Endless Love 35


DAVICHI – FROM ME TO YOU menganggu tidur Chae Rin. Mukanya masih ditekupkan pada tangan manakala sebelah tangan lagi sedang ligat mencari telefon bimbitnya yang diletakkan di atas katil. Tangannya menekan butang hijau tanpa melihat pada skrin telefon. Telefon bimbit dibawa ke telinga.

          “ Helo?” sapanya mamai. Dia bangun daripada pembaringan. Sebelah tangannya menekan-nekan kepalanya yang terasa sakit.

          “ Chae Rin?”

           Chae Rin bungkam di situ. Dia amat mengenali suara garau itu. Bibirnya bergetar.

          “ Hyun Min...”

          Suara Hyun Min yang berada di hujung talian mendesah resah. Chae Rin mula menyepi. Sudah lama rasanya sejak kali terakhir dia berbual-bual dengan lelaki itu. Sebelah tangannya mencengkam kuat pada bantal. Chae Rin menggigit bibir. Buat pertama kali dalam hidupnya dia merasa kekok untuk bercakap dengan lelaki itu.

          “ Kau sihat?” lembut Hyun Min menyoal. Chae Rin bungkam lagi. Air matanya gugur tanpa diketahui sebabnya.

          “ Chae Rin?” seru Hyun Min. Perlahan tetapi terasa menusuk hati gadis itu. Esakannya semakin kuat.

          “ Kau nangis? Kenapa?” Nada Hyun Min masih begitu. Chae Rin menekup mulut, menghalang esakannya daripada kedengaran. Tetapi dia gagal, esakannya semakin menggila.

          Dan, Hyun Min sabar menanti Chae Rin menghabiskan tangisannya. Mereka kekal diam. Hanya bunyi esakan Chae Rin sahaja yang menandakan gadis itu masih belum memutuskan talian.


RYU MIN menerpa di saat Ji Hoon baru sahaja menjejakkan kakinya ke dapur. Terpinga-pinga lelaki itu melihatkan Ryu Min yang sudah memeluk kakinya. Mengekeh tawa Ryu Min di saat dia terpandangkan wajah bingung Ji Hoon. Eun Hee yang sedang menuang susu segar ke dalam gelas, menghentikan kerjanya. Dia tersenyum sahaja melihatkan wajah bingung suaminya.

          “ Ryu Min datang bila?” tanya Ji Hoon hairan. Pandangannya bersilih ganti pada Eun Hee yang masih menguntum senyum dan Ryu Min yang masih mengekeh ketawa.

          “ Sebelum abang bangun. Ayah yang hantar,” jawab Ryu Min. Dia berlari pula untuk duduk di meja makan. Ji Hoon tersenyum sahaja lantas menggelengkan kepalanya.

          “ Yalah,” jawabnya dengan nada yang mendayu. Tangannya menggosok kuat pada kepala Ryu Min sewaktu dia ingin mendapatkan tempat duduknya di meja makan. Tajam jelingan Ryu Min padanya sewaktu gadis kecil itu membetulkan rambutnya yang kusut.

          Dulang yang berisi minuman Eun Hee letakkan di atas meja. Dia menyertai suami dan sepupunya di meja makan. Botol jem strawberi dan marmalad dicapai dari atas kaunter. Ji Hoon membuka botol marmalad. Sekeping roti bakar diambil.

          “ Kita pergi ke pantai nak?” cadang Ji Hoon yang masih menyapu marmalad pada roti bakarnya. Kening Eun Hee terangkat sebelah. Ryu Min pula mengalihkan perhatian daripada roti bakarnya kepada wajah Ji Hoon.

          Ji Hoon tarik sengih. “ Boleh bawa Ryu Min jalan-jalan. Dah lama kita tak jalan-jalan sama-sama.”

          Ryu Min sudah senyum melebar tetapi kerutan pula yang muncul di dahi Eun Hee. Suaminya baru sahaja sembuh, baru sahaja buka balutan di kepalanya semalam. Hari ini sudah mahu keluar berjalan-jalan? Macam mana kalau kepala Ji Hoon sakit lagi?

          Ji Hoon hanya mampu tersenyum melihatkan kerutan di wajah isterinya. Bukannya dia tidak faham maksud kerutan di dahi Eun Hee itu. Tentu isterinya tidak bersetuju apatah lagi dia baru sahaja sembuh.

          “ Abang dah sihat, jangan bimbang. Lagipun, bukan senang kita nak bawa Ryu Min jalan-jalan bersama kita. Nak jumpa dia pun payah. Boleh ya, Eun Hee?” Penuh pengharapan Ji Hoon memujuk.

          Kata-kata Ji Hoon memang benar, Eun Hee akui itu tetapi dia masih risau. Suaminya masih belum sihat sepenuhnya. Matanya jatuh pula pada wajah Ryu Min yang jelas berharap mereka akan pergi ke pantai bersama-sama. Eun Hee mengeluh lembut. Teragak-agak dia mengangguk.

          Senyuman Ryu Min makin melebar. Ryu Min segera memeluk Eun Hee yang duduk di sebelahnya. Kanak-kanak itu menjerit kesukaan.

          “ Terima kasih, Kak Eun Hee!”

          Ji Hoon senyum lagi sebelum kembali memakan roti bakarnya. Buat masa ini dia tidak mahu mengusutkan fikirannya dengan masalah yang menimpa. Biarlah dia bergembira dahulu dengan orang yang dia sayang. Dia bimbang dia tidak mampu berbuat begitu lagi selepas ini. Lembut pandangan matanya pada Eun Hee yang sedang melayan Ryu Min makan.


RIUH kawasan pantai itu dengan jeritan Ji Hoon dan Ryu Min tatkala mereka berdua bermain ombak. Eun Hee hanya menjadi pemerhati sahaja. Dia duduk sahaja di atas tikar yang menempatkan bekalan mereka.

          Ryu Min berlari mendapatkannya diikuti Ji Hoon dari belakang. Melekat pasir pada hujung seluar Ji Hoon dan kaki Ryu Min gara-gara bermain dengan ombak di pesisiran pantai. Pantas Ryu Min mencapai botol yang berisi jus oren sejuk sebelum sempat Ji Hoon mengambilnya. Ryu Min menghadiahkan pandangan mengejek kepada Ji Hoon sebelum meminum jus oren itu.

          “ Pandai nak kenakan abang ya?” tanya Ji Hoon. Matanya menyeringai jahat. Ryu Min buat bodoh. Hampir separuh botol jus oren diminumnya.

          “ Nah.”

          Botol itu diletakkan di tapak tangan Ji Hoon sebelum dia berbaring di atas tikar. Ji Hoon dan Eun Hee hanya mampu menggeleng dan tersenyum sahaja melihat telatah Ryu Min. Muncung botol dibawa ke mulut. Segarnya apabila rasa sejuk jus oren itu membasahi tekak.

          Sejurus, Ji Hoon turut merebahkan diri di sebelah Ryu Min. Eun Hee memerhatikan sahaja mereka berdua tanpa niat untuk menyertai aktiviti mereka berdua. Dia lebih selesa merenung langit yang membiru sahaja.

          “ Ryu Min...” panggil Ji Hoon dengan mata yang tertutup.

          “ Ya...” balas Ryu Min mendayu. Matanya juga tertutup. Ji Hoon dan Ryu Min, sama-sama meletakkan tangan mereka di belakang kepala manakala sebelah kaki pula diangkat dan disilangkan. Eun Hee merenung lucu pada kedua-duanya.

          “ Dulu, ayah Ryu Min kata Ryu Min ada abang. Betul ke?” tanya Ji Hoon.

          “ Ya...”

          “ Abang tak pernah nampak pun?” tanya Ji Hoon lagi. Sudah lama dia mendengar Pak Cik Dam Shik bercerita akan anak lelaki sulungnya itu, saat pertama kali dia menjejakkan kaki ke rumah Pak Cik Dam Shik lagi. Namun, sehingga kini dia tidak melihat anak lelaki Pak Cik Dam Shik.

          “ Abang sibuk. Dia kerja kat Macau. Payah nak balik sini,” balas Ryu Min. Suaranya semakin lama semakin perlahan.

          “ Nama abang siapa?” soal Ji Hoon lagi.

          “ Kim  Seung Hyun...”

          Selepas itu tiada lagi kedengaran suara Ryu Min dan Ji Hoon yakin benar yang Ryu Min sudah terlena sekarang. Sangkaannya tepat apabila mendengar dengkuran halus di sebelahnya. Ji Hoon ketawa lucu. Eun Hee mengambil kardigan yang dibawa bersama lantas diselimutkan menutupi badan Ryu Min. Rambut Ryu Min diusap sayang.


JI HOON membawa Eun Hee masuk ke dalam pejabat yang dikhaskan untuknya. Sengaja dia berkunjung ke resort tersebut setelah lebih daripada sebulan dia tidak menjejakkan kaki ke sana. Jangka masa yang lama itu tidak melenyapkan hubungan baiknya dengan staf-staf di resort tersebut.

          Hampir kesemua mereka tidak percaya akan khabar angin yang mengatakan bahawa Ji Hoon merupakan orang yang bertanggungjawab dalam masalah dalaman resort itu. Bagi mereka, lelaki itu seorang majikan yang terbaik pernah mereka bekerja bersama.

          Ji Hoon hanya mampu tersenyum senang hati mendengarkan kenyataan itu. Sekurang-kurangnya dia tidak terlalu dihantui dengan rasa bersalah yang luar biasa tidak menyenangkannya apabila memikirkan cakap-cakap orang di belakangnya tentang hal itu.

          Pembidai ditarik membenarkan cahaya matahari di luar menyinari pejabatnya. Sudah lama bilik yang dilengkapi dengan pelbagai peralatan mewah itu tidak dimasuki sesiapa. Hanya tukang sapu sahaja yang bertanggungjawab membersihkan pejabat itu sepanjang ketiadaannya. Hyun Min dan Da Wei yang bertindak sebagai pemangkunya di resort itu pula bertegas tidak mahu menggunakan pejabat itu walau sudah diberitahu berkali-kali oleh Ji Hoon bahawa salah seorang daripada mereka boleh menggunakannya.

          “ Rindunya abang dengan pejabat ni,” ucap Ji Hoon perlahan. Dia membawa Eun Hee ke meja kerjanya. Eun Hee menarik senyum nipis apabila menyedari banyaknya potret mereka berdua di dalam bilik itu. Di tengah-tengah dinding belakang meja kerja Ji Hoon pula, tergantung potret wajahnya dengan bingkai keemasan. Sebuah lagi bingkai keemasan terletak elok di atas meja kerja Ji Hoon yang memaparkan potret perkahwinan mereka. Terasa damai yang menenangkan hati apabila melihat wajah mereka berdua sedang tersenyum bahagia pada potret itu.

          “ Memang patut pun kalau Hyun Min dan Da Wei berkeras tak nak gunakan pejabat abang,” gerutu Ji Hoon rendah. Eun Hee mengangkat keningnya sebelah. Tertanya-tanya apakah sebabnya.

          “ Tentu mereka tak sanggup nak bekerja dalam pejabat yang penuh dengan gambar kita berdua. Nak buang pula, tak sampai hati,” jawab Ji Hoon sambil ketawa. Eun Hee menggelengkan kepala. Dia tersenyum lucu.

          Ji Hoon duduk di meja kerjanya, meneliti kembali fail-fail tebal yang masih berada dalam pejabatnya sementara Eun Hee pula menapak ke suatu sudut yang menempatkan satu set sofa dan meja kopi. Dia duduk melutut di atas lantai, mula mengemaskan majalah dan akhbar yang diletakkan dengan tidak teratur di bawah meja kopi itu.

          Sambil mengemas meja, Eun Hee curi-curi melihat ke arah suaminya. Nampaknya Ji Hoon memang seorang yang serius dengan kerjanya. Dengan sepenuh perhatian, mata Ji Hoon sedang melirik di atas kertas-kertas yang dipegangnya itu.

          Bunyi ketukan di pintu mengalih tumpuan Eun Hee daripada wajah suaminya. Matanya beralih ke pintu pejabat. Begitu juga dengan Ji Hoon. Jelas kelihatan Hyun Min sedang berdiri di hadapan pintu pejabat Ji Hoon yang melalui cermin kaca yang tidak ditutup dengan pembidai. Hyun Min melambai sekilas kepada Ji Hoon sambil mengukir senyum. Ji Hoon menganggukkan kepala sedikit sebagai tanda dia membenarkan Hyun Min masuk. Daun pintu dibuka.

          “ Aku nampak kau kat ruang parkir tadi. Tak sangka kau bawa isteri kau sekali,” sapa Hyun Min sambil tersengih. Ji Hoon turut tersenyum. Dia mengerling sekilas pada Eun Hee yang masih duduk melutut mengemas meja. Sempat dia mengenyit mata kepada isterinya itu. Eun Hee mencebik sedikit sebelum akhirnya tersenyum juga.

          “ Saja aku datang, dah lama tak ke sini,” jelas Ji Hoon seraya memperlawa Hyun Min duduk di hadapannya. Kerusi yang terletak di hadapan meja kerja Ji Hoon ditarik keluar. Hyun Min melabuhkan duduk di situ.

          “ Yalah, dah sebulan lebih sejak kes tu, kan? Bilalah nak selesai,” dengus Hyun Min perlahan. Ji Hoon mengangguk sahaja. Dia mula mencoret sesuatu di atas kertas kerjanya dengan sebatang pensil. Sejurus, perhatiannya kembali pada Hyun Min.

          “ Kau ada benda nak cakap dengan aku, kan?” teka Ji Hoon.

          Pantas Hyun Min mengangguk. Matanya mengerling sekilas pada Eun Hee yang tenggelam dengan pembacaannya di sudut yang menempatkan set sofa itu. Gadis itu sudah mula membaca sebuah majalah. Mata Hyun Min kembali pada Ji Hoon.

          Ji Hoon mengangguk faham. Dia mula bangun daripada kerusi empuknya.

           “ Eun Hee, abang dan Hyun Min nak ke luar sekejap. Eun Hee tunggu kat sini ya?” Wajah isterinya dipandang. Hyun Min sudah berdiri. Menunggu masa sahaja untuk keluar.

          Eun Hee tersenyum sebelum mengangguk sedikit. Ji Hoon menuju ke pintu pejabat diekori Hyun Min. Mereka berdua menuju ke kafe resort itu. Ramai pelanggan memenuhi kafe itu. Mereka segera memilih tempat yang agak tersorok daripada pandangan orang ramai.

          “ Jadi...” Kerusi ditarik namun pandangan Ji Hoon masih pada Hyun Min. Mereka duduk bertentangan. “... macam mana kau dengan Chae Rin?”

p/s : assignments, assessments, tasks bla3 (=.=) sorry kalau bab ni tak best.. kadang-kadang rasa macam nak delete je blog ni sebab makin kurang masa nak update (=.=)

1 comment:

OkiE a.k.a WitcH said...

ala Hana, jangan delete, please!!
biarkan ja tak update, sy pasti pembaca lain tentu faham situasi Hana. jgn delete tau :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...