Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Wednesday, April 24, 2013

Endless Love 54




RENUNGAN tajam yang menikam pada wajahnya tidak dipedulikan oleh Hyun Min. Dia mengenggam tangan Chae Rin yang sudah menggigil dalam pegangannya. Bapanya sedang memandang tajam ke arahnya. Ibunya pula sedang duduk kegelisahan di sisi lelaki itu.

          “ Kamu nak kahwin? Kamu dah fikir masak-masak?” tanya Presiden Han dingin.

          Hyun Min mengangguk. Wajahnya menunjukkan betapa dia sudah nekad dengan keputusannya.

          “ Ya.”

          Presiden Han dan Puan Han saling berpandangan. Wanita itu kelihatan tersentak namun dia kembali memandang anak sulung lelakinya itu.

          “ Hyun Min, kamu pasti dengan keputusan kamu? Betul-betul pasti?” tanya Puan Han tidak yakin.

          “ Saya betul-betul pasti dengan keputusan saya dan saya harap mak dan ayah akan hormati keputusan saya. Saya perlukan restu mak dan ayah,” balas Hyun Min. Puan Han terdiam. Dia mengalih pandangan pada wajah suaminya pula. Presiden Han menghela nafas. Dia menggeleng perlahan.

          “ Kamu... lepas sekian lama tak berjumpa dengan mak dan ayah... terus buat keputusan nak kahwin? Apa ni? Mana rasa hormat kamu pada kami?” tanya Presiden Han keras. Baik Puan Han mahupun Hyun Min terkejut mendengarkan kata-kata lelaki itu.

          “ Abang...”

          “ Sebab saya hormatkan mak dan ayahlah saya balik ke sini, beritahu mak dan ayah pasal kami. Saya cuma akan berkahwin dengan Chae Rin sahaja,” jawab Hyun Min penuh sabar. Dia mengerling sekilas pada Chae Rin yang kelihatan bimbang di sebelahnya.

          “ Ayah...” Presiden Han mengeluh perlahan. Sudah tiba masanya untuk dia meluahkan apa yang telah dipendam sekian lama terhadap anaknya itu. Dia sudah tidak betah berlakon di hadapan anaknya lagi. Sudah sekian lama mereka tidak bertemu dan dia tidak mahu kemelut ini berterusan dalam keluarganya.

           “ ... ayah akan sokong keputusan kamu. Mungkin.... ini yang terbaik...” Presiden Han terdiam seketika. Dia meraup wajahnya.

          Sabar Hyun Min menanti bicara ayahnya. Ibunya pula masih mendiamkan diri.

          “ ... kamu dah besar, dah boleh buat keputusan sendiri. Ayah kesal sebab keadaan keluarga kita tidak seperti yang kamu mahukan. Maafkan ayah sebab tak mampu berikan kamu sebuah keluarga yang sempurna di mata kamu dan ayah fikir....” Sekali lagi Presiden Han mematikan ayat, pandangan matanya berlabuh pada wajah Chae Rin.

          “ ... kamu boleh bina keluarga sebegitu dengan Chae Rin.”

          Hyun Min yang pada mulanya agak tergamam dengan keberanian bapanya untuk mengakui apa yang sudah lama dinanti-nantikannya akhirnya menarik senyum nipis. Dia mengangguk sekilas.

          “ Terima kasih, ayah,” ucapnya gembira. Dia menoleh pada Chae Rin di sisi. Gadis itu juga kelihatan gembira. Pegangan tangannya pada jemari gadis itu semakin dikemaskan. Bahagia mereka sedang menanti untuk menyambut mereka. Hyun Min tersenyum lagi.


JI HOON mengatur langkah ke balkoni biliknya. Seperti malam-malam yang lalu, dia akan berdiri di situ sambil merenung kejauhan pada rumah Pak Cik Dam Shik. Dia tidak dapat melihat Eun Hee dengan lebih kerap lagi, hanya dengan memikirkan bahawa gadis itu selamat berada dalam jagaan bapa saudaranya barulah dia boleh menarik nafas lega.

          Selepas kejadian yang hampir meragut nyawanya itu, aktivitinya pulang awal dari resort dan ke rumah Pak Cik Dam Shik untuk memerhati Eun Hee dari kejauhan masih lagi berjalan seperti biasa. Setakat ini Eun Hee masih tidak perasan dengan kehadirannya. Dia amat berterima kasih dengan Ryu Min yang membantu dia dalam hal ini.

          Lamunan Ji Hoon dikejutkan oleh deringan telefon bimbitnya. Kelam kabut dia berlari masuk ke dalam biliknya. Telefon bimbitnya tergeletak di atas meja solek. Nama ibunya timbul di skrin. Ji Hoon segera menyambut panggilan.

          “ Helo, mak?” sapa Ji Hoon.

          Presiden Park menggumam. “ Kamu tak tidur lagi?”

          Ji Hoon menggeleng perlahan. Dia kembali ke balkoni yang masih lagi dibuka luas. “ Belum. Kenapa mak telefon saya malam-malam macam ni?”

          “ Mak ada hal nak beritahu kamu ni,” balas Presiden Park rendah. Ji Hoon menghela nafas. Dia menyandar pada pagar balkoni.

          “ Ada apa?”

          Sudah pasti ada perkara mustahak yang ingin ibunya katakan. Jika tidak, masakan wanita itu akan menelefonnya pada malam-malam sebegini. Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 11.30 malam. Jarang bagi ibunya untuk berjaga lagi pada waktu-waktu seperti ini.

          “ Mak nak kamu pulang ke Seoul hari Rabu ni.”

          Ji Hoon tersentak. “ A... apa? Pulang ke Seoul? Rabu ni?”

          “ Ya.”

          “ Tapi... kenapa?” lemah Ji Hoon menyoal. Jika dia pulang ke Seoul, walau hanya untuk beberapa hari sahaja itu sudah cukup memeritkan untuk dia. Dia akan tertanya-tanya tentang keadaan Eun Hee. Dalam keadaan yang sebegini pun sudah cukup untuk membuatkan dia terfikirkan gadis itu setiap hari, apatah lagi kalau dia meninggalkan Jeju.

          “ Kamu ada urusan penting di Seoul. Kamu akan pulang ke Seoul pada Rabu ni dan tiada bantahan. Mungkin kamu akan lama di Seoul,” tekan ibunya. Ji Hoon mengangguk lesu. Tiada gunanya dia membantah kata-kata ibunya. Ibunya sudah bertegas dengannya.

          “ Baiklah, mak...”

          Talian segera dimatikan. Ji Hoon tiada hati untuk meneruskan perbualan dengan ibunya. Dia meraup wajahnya lama. Pandangannya kembali berlabuh pada kawasan rumah Pak Cik Dam Shik yang masih disimbahi dengan cahaya. Dia mengeluh perlahan.


KENING Zachary bertaut ketika melihat wajah muram Ji Hoon. Ji Hoon langsung tidak menyentuh hidangannya. Zachary menghela nafas. Apa lagi yang tak kena ni?

         “ Kenapa?” tanya Zachary perlahan. Sudah pasti pasal Eun Hee. Hanya pasal itu sahaja yang membuatkan lelaki di hadapannya bermuram sedemikian rupa.

         Ji Hoon mengeluh berat. Dia mengangkat wajah, bertentang mata dengan wajah Zachary. “ Aku akan tinggalkan Jeju.”

         Riak di wajah Zachary berubah terkejut. Disangkakan bahawa lelaki itu memikirkan perihal Eun Hee, rupa-rupanya perkara lain yang difikirkan. Dia tergamam.

          “ Tinggalkan Jeju? Kenapa?” tanyanya tidak percaya.

          “ Mak aku suruh aku balik ke Seoul. Ada perkara yang nak diuruskan. Mungkin ambil masa yang lama,” jelas Ji Hoon. Dia merenung ke dasar cawan yang berisi kopi hitam pekat itu. Langsung tidak tembus pandangannya ke dasar cawan itu.

          “ Lepas tu... kau akan kembali lagi?” Zachary termengkelan. Ji Hoon merupakan sahabat baiknya sejak dia tinggal di pulau yang indah itu. Kehadiran Ji Hoon membuatkan dia tidak berasa keseorangan. Ada sahaja perkara yang dapat dikongsi bersama sebagai seorang sahabat. Jika lelaki itu tidak akan kembali, dia akan kehilangan sahabat paling baiknya.

          Ji Hoon menjungkit bahu. “ Aku tak pasti. Aku fikir... aku sudah tak sanggup nak kembali ke sini...”

          Nadanya bergetar. Memikirkan bahawa dirinya akan ditinggalkan oleh Eun Hee membuatkan dia tidak betah berlama-lama di pulau itu. Di sinilah dia bertemu dengan gadis itu, di sini jugalah dia akan berpisah dengan gadis itu.

          Zachary mengeluh. Nampaknya dia harus membantu Ji Hoon. Janji yang diungkapkan perlu dimungkirinya, semuanya demi kebaikan Ji Hoon. Dia mahu melihat lelaki itu tertawa bahagia lagi. Zachary menarik nafas. Bersedia untuk mendedahkan suatu rahsia kepada Ji Hoon. Rahsia yang bakal merubah hidupnya jika jalan yang dipilih itu benar.

          “ Sebenarnya, ada hal aku nak beritahu kau,” tutur Zachary lambat-lambat. Ji Hoon mengangkat kening. Menanti bicara Zachary.

          “ Pasal Eun Hee...”

          Wajah Ji Hoon berkerut. Tubuhnya ditegakkan. Lama matanya merenung pada Zachary. Nafasnya dihela perlahan.


 “ RYU MIN, abang betul-betul minta tolong dengan Ryu Min ni. Tolong, ya?” pinta Ji Hoon bersungguh-sungguh. Wajah Ryu Min ditatap lama. Ryu Min mengeluh perlahan. Kakinya yang berjuntai ke bawah digoyangkan.

          “ Susahlah bang,” keluh Ryu Min. Ji Hoon menghela nafas. Wajahnya jelas benar kelihatan kecewa.

          “ Tolonglah, Ryu Min. Ryu Min tak nak tengok abang dan Kak Eun Hee baik semula ke?” tanya Ji Hoon.

          Ryu Min terdiam. Dengan pantas dia mengangguk. “ Dah tentulah nak!”

          “ Kalau nak, Ryu Min kenalah tolong abang. Cuma Ryu Min saja yang boleh tolong abang. Lagipun, esok abang kena balik ke Seoul. Macam mana kalau lepas ni abang dah tak boleh jumpa Kak Eun Hee? Tolonglah, ya?” kata Ji Hoon lagi. Sekali lagi Ryu Min mengeluh.

          “ Yalah, yalah. Ryu Min akan cuba. Ryu Min akan tolong Abang Ji Hoon. Kat tempat biasa, malam ni?” Ryu Min bersetuju. Wajahnya berkerut. Ji Hoon tersenyum lega. Dia mengangguk pantas.

          “ Terima kasih,” ucapnya perlahan. Ryu Min menggeleng. Gadis kecil itu mengukir senyum.

         “ Ryu Min buat semua ni bukan pasal ni saja tahu? Ryu Min setuju nak bantu abang sebab Ryu Min tahu yang abang memang sayangkan Kak Eun Hee, kan?” kata Ryu Min petah. Ji Hoon tertawa kecil. Kepala gadis itu diusap perlahan.

          “ Terima kasih,” ucapnya lagi. Dia menarik nafas lega. Semoga semuanya akan berjalan dengan lancar. Pertemuannya dengan Zachary beberapa hari yang lalu diimbas kembali.


LAMBAT-LAMBAT Eun Hee mengatur langkah mengikuti Ryu Min. Dia menarik baju sejuknya merapati tubuh. Walaupun kini sudah menghampiri musim panas, namun sejuk deruan angin pantai masih seperti biasa. Tambahan lagi pada malam-malam sebegini.

          “ Kak Eun Hee, cepatlah!” laung Ryu Min apabila melihat Eun Hee masih jauh di belakangnya. Gadis kecil itu berpatah balik ke belakang lalu meraih tangan kanan Eun Hee. Dia menarik Eun Hee berjalan ke hadapan.

          Selepas makan malam tadi, Ryu Min beria-ria mengajaknya ke pantai. Pada mulanya dia membantah kerana malam sudah menjelma, namun dia terpaksa menurut sahaja tatkala bapa saudaranya memujuk dia menemani Ryu Min. Pak Cik Dam Shik turut mahu menemani Ryu Min, namun Ryu Min berkeras membantah. Kesudahannya, hanya dia sahaja yang akan menemani gadis kecil itu ke pantai. Ryu Min tidak memberitahu sebabnya kenapa dia beria-ria mahu ke pantai pada malam hari.

          “ Dah sampai,” tutur gadis kecil itu perlahan.

          Eun Hee melempar pandangan merenung ke sekelilingnya namun tiada apa-apa yang dapat menarik perhatiannya. Dia merenung pada Ryu Min. Ryu Min hanya tersenyum sebelum menjungkit bahu. Kening Eun Hee berkerut. Kenapa? Tiada apa-apa di sini.

          “ Eun Hee...”

          Eun Hee terpana. Dia mengenali suara itu. Suara yang sudah sekian lama dirinduinya. Hatinya bergetar tatkala mendengar suara itu menyeru lembut namanya. Perlahan-lahan Eun Hee berpaling ke belakang. Ji Hoon berdiri di belakannya. Kini mereka saling bertentangan. Redup sepasang mata itu merenung kepadanya. Eun Hee menelan liur.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...