Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Tuesday, August 31, 2010

SHINE: You're My Melody 16


DI bahu Hikari tergalasnya sebuah beg sandang yang besar. Kesemua keperluan yang diperlukan semasa berkhemah sudah dimasukkan ke dalamnya. Dia melihat ke kawasan MTS. Sudah ramai yang berkumpul di situ. Sebanyak empat buah bas diperlukan untuk membawa para peserta ke tapak perkhemahan. Hikari mendekati Jun yang sedang berbual-bual dengan SHINE. Perbualan mereka terganggu dengan kehadiran Hikari.

          “ Kenapa tak letak beg lagi?” tanya Jun. Matanya tertumpu pada beg galas besar di bahu Hikari. Hikari tersengih.

          “ Orang ramai sangatlah. Lepas nilah,” balas gadis itu. Hikari menoleh ke arah bas-bas yang diparkir di tepi jalan. Orang ramai sedang beratur untuk meletakkan beg dan barangan keperluan yang dibawa.

          “ Tak apalah. Hmm… cantik baju,” kata Jun sambil melepaskan tawa kecil. Dia melihat pada kemeja T merah jambu yang mempunyai dua jalur putih menegak yang tersarung pada tubuh Hikari dan SHINE. Pantas Hikari mencebik.

          “ Abang ni… sengaja je nak perli saya,” gumam Hikari rendah. Jun ketawa.

          Memang tidak boleh digambarkan bagaimana rupa Hikari dan SHINE apabila melihat warna kemeja T pasukan mereka. Mana tidaknya, warna merah jambu menjadi pilihan. Memang sengaja Jun mencadangkan warna kegemaran Kumi; merah jambu sewaktu menelefon gadis itu beberapa hari yang lalu. Nak tak nak, terpaksa juga mereka memakainya.

          “ Salah kaulah ni. Kalau setuju dengan aku, tak adanya kita pakai baju merah jambu ni,” kata Sho perlahan. Hikari menjegilkan mata. Ada salahkan aku pulak?

          “ Banyaklah salah aku. Kau tu, patut setuju dengan aku, tau tak? Dah tau nak masuk hutan, pilihlah warna hijau,” balas Hikari. Kali ini Sho pula yang menjegilkan matanya. Segera Jun masuk campur sebelum sempat mereka berdua berbalas kata.

          “ Dah! Dah! Abang fikir dah tak gaduh, rupa-rupanya gaduh lagi pasal baju ni! Korang gaduh lagi, memanglah sorang-sorang abang buang dalam gaung kat hutan tu,” ugut Jun. Pantas Sho dan Hikari diam. Tak sangka pula yang Jun boleh mengugut sedemikian. Senyuman Jun terukir apabila melihat mereka berdua mendiamkan diri.

          “ Lepas ni, Sho duduk dengan abang, Hiko dengan Itsuki, Naoki dengan Eichii. Hikari pula duduk dengan Kak Kumi, boleh?” kata Jun lagi. Serentak mereka mengangguk.

          Pengumuman kedengaran untuk para peserta perkhemahan. Hikari bergegas pergi menyimpan begnya ke ruang penyimpanan. Kumi ditemui di dalam bas. Gadis itu awal-awal lagi sudah naik ke dalam bas. Hikari menyapa gadis itu seraya mendapatkan tempat duduknya.

          “ Yang lain-lain mana?” tanya Kumi. Dia melihat-lihat ke sekitar ruang dalam bas. Mencari-cari Jun dan SHINE dalam kelompok manusia yang ramai. Hikari tersengih. Dia menunjuk pada deretan kerusi di belakang mereka.

          “ Mereka duduk kat situ.”

          Kumi mengangguk. Mereka berdua mendiamkan diri tatkala bas mula bergerak. Kumi asyik dengan bacaannya manakala Hikari pula sedang asyik mendengar lagu. Tidak akan sekali-kali dia akan meninggalkan MP3nya jika ke mana-mana.

          Sepanjang perjalanan yang mengambil masa hampir dua jam setengah itu, ada sahaja persembahan daripada artis-artis yang terlibat dalam perkhemahan ini. Ada yang berlakon, menyanyi bersama peminat tidak kurang juga sesi soal jawab dengan para peminat. SHINE tidak terkecuali malah merekalah yang paling menjadi tumpuan apatah lagi mereka baru sahaja memenangi anugerah di MTV Japan Awards. Ramah mereka melayan para peminat mereka apatah lagi dengan perangai Naoki dan Sho yang suka berlawak.

          “ Dah sampai,” kata Kumi secara tiba-tiba. Hikari melihat ke luar tingkap. Fon telinga ditanggalkan lantas MP3 disimpan ke dalam poket seluar. Dia menarik senyum.

          Para perserta beratur mengikut kumpulan. Taklimat ringkas disampai sebelum mereka berpecah mengikut kumpulan. Mereka dikehendaki mendirikan khemah terlebih dahulu. Acara selanjutnya adalah pembahagian kumpulan mengikut sukarelawan dan para peminat yang turut serta perkhemahan itu. Kumpulan mereka diasingkan dengan kelompok artis namun mereka akan berkerjasama juga dengan kumpulan yang terdiri daripada artis apabila acara diadakan. Dua kumpulan bergabung menjadi satu dan kumpulan itu tidak boleh diubah.

          “ Kita dirikan khemah kat situlah,” kata Jun sambil mengunjuk pada sebuah kawasan lapang yang berdekatan dengan sungai. Yang lain-lain hanya mengangguk. Mereka bersetuju sahaja.

          Empat buah khemah didirikan. Satu untuk Hikari dan Kumi manakala tiga lagi untuk Jun, Sho, Hiko, Itsuki, Naoki dan Eichii. Satu khemah diperuntukkan untuk dua orang. Khemah untuk Hikari dan Kumi dibina agak jauh sedikit daripada keempat-empat khemah yang lain.

          “ Abang, pukul berapa acara seterusnya?” tanya Hiko yang kini sudah berada dalam khemah. Itsuki yang tinggal bersamanya dalam khemah itu sudah melelapkan mata. Katanya mahu berehat sebentar. Barangkali keletihan bahana perjalanan yang panjang.

          Jun yang turut berehat dalam khemahnya bangun daripada pembaringan. Dia mengeluarkan sehelai kertas daripada poket beg sandang. Sho yang mendiami khemah itu bersamanya turut terlena. Masing-masing kepenatan.

          “ Pukul 12. Ada lebih kurang 45 minit lagi,” ujar Jun. Hiko yang berada dalam khemah setentang dengan khemah Jun menarik senyum.

          “ Bolehlah nak tidur sebentar,” kata Hiko. Jun ketawa perlahan. Dia mengiakan kata-kata Hiko. Kedua-duanya rebah dalam khemah. Mata dipejamkan.

          Sementara di dalam khemah yang paling hujung, Hikari dan Kumi hanya berbaring-baring sahaja tanpa memejamkan matanya. Kedua-dua nampaknya cergas walaupun mengharungi perjalanan yang panjang.

          “ Hikari, kamu nak pergi mandi tak?” ajak Kumi tiba-tiba. Satu fon telinga ditarik manakala majalah yang sedang dibaca diletak ke tepi. Wajah Kumi direnung.

          “ Mandi? Kat sungai?” tanya Hikari. Kumi tersenyum.

          “ Ada lebih kurang 45 minit lagi,” kata Kumi. Serta merta senyuman di bibir Hikari berbunga. Bingkas dia bangun lantas terus menerus merenung Kumi.

          “ Okay!”

          Mereka menyusuri denai menuju ke arah sungai yang terletak berdekatan dengan kawasan perkhemahan SHINE. Kawasan yang agak tersorok menjadi pilihan mereka. Mereka tidak mandi, hanya sekadar membersihkan muka. Air sungai yang sejuk mengundang tawa Hikari.

          “ Sejuknya!”

          Hikari melihat pada air sungai yang jernih itu. Mengalir daripada kawasan perbukitan di sebelah atas. Hikari dan Kumi melabuhkan duduk lantas merendam kaki ke dalam sungai. Kawasan persekitaran diperhati. Ciutan beburung kedengaran menyapa telinga.

          “ Macam mana dengan kamu sekarang? Okey?” Kumi mula memecahkan sunyi. Hikari tersenyum lebar. Dia mengangguk.

          “ Dah biasa. Kalau dulu memang rasa macam nak berhenti tapi sekarang tak lagi. Bilik muzik kat MTS tu dah jadi macam bilik kedua saya pula,” balas Hikari. Kata-katanya disambut dengan tawa Kumi.

          “ Baguslah. Kalau tak memang kalutlah jadinya. Mana nak ulang kaji, mana nak uruskan SHINE, mana nak rehat? Memang kena uruskan masa dengan betul,” ucap Kumi. Hikari mengangguk. Kata-kata gadis itu memang benar.

          “ Oh ya!”

          “ Kenapa, kak?” tanya Hikari hairan. Kumi tersenyum. Dia mengalih pandang pada Hikari yang duduk di sebelahnya.

          “ Teman lelaki kamu tak marah ke kamu asyik sibuk je?” tanya Kumi. Serta merta Hikari tergelak. Dia menggelengkan kepala. Kumi yang merenungnya mula mengerutkan dahi kehairanan.

          “ Teman lelaki? Mengarutlah Kak Kumi ni. Saya tak pernah ada teman lelaki,” kata Hikari dengan sisa tawanya.

          “ Ya?” tanya Kumi tidak percaya. Hikari mengangguk.

          “ Betul. Kalau nak kata saya ada teman lelaki pun, tu budak-budak lima orang tulah teman lelaki saya. Sejak kecil lagi kami kenal, saya memang tak rapat dengan mana-mana budak perempuan,” jelas Hikari.

          “ Oh… patutlah…”

          Dahi Hikari berkerut. “ Patutlah apa?”

          “ Patutlah kakak tengok kamu tu… asyik rapat je dengan Sho. Kamu suka Sho?” Pertanyaan Kumi berjaya membuatkan mata Hikari terbeliak.

          “ Kenapa pulak Kak Kumi boleh fikir macam tu? Saya asyik gaduh je dengan Shot tu. Takkanlah saya boleh suka Sho pulak,” balas Hikari yang sudah mula gelak memanjang. Kumi tersengih.

          “ Kadang-kadang, kita akan jatuh cinta dengan musuh kita sendiri,” kata Kumi sambil mengenyit mata. Selesai sahaja bercakap, Kumi terus bangun dari situ lalu menuju ke tapak perkhemahan. Hikari ditinggalkan terpinga-pinga di belakang.


ITSUKI dan Naoki mengatur langkah ke kawasan urus setia. Jun meminta mereka mengambil senarai atur cara aktiviti. Gara-gara bermain air, kertas yang sudah siap bercetak berkenaan dengan segala aktiviti yang akan dilakukan basah.

          “ Ni kau punya pasallah ni. Kalau kau tak ajak main air kat sungai tadi tak payah kita susah-susah ke sini,” rungut Itsuki. Naoki mencebik.

          “ Banyaklah kau semua ni salah aku. Tadi, kau jugak yang beria-ria nak main,” balas Naoki. Itsuki tarik sengih bersalah. Ya juga…

          Cuma ada seorang gadis bertopi dan seorang lelaki sahaja di urus setia itu. Itsuki menyapa sopan sebelum kedua-duanya menoleh. Gadis itu tersentak. Itsuki juga sebegitu. Matanya tertumpu pada gadis bertopi itu.

          “ Awak?”


p/s: gomen... pendek pulak...

하나



7 comments:

kapten zombie said...

CONGRATS HANA...DH ADA IDEA UTK SHINE. PDK PUN X PE DRPD X DE TRS

Unknown said...

to yufa> hehe ;) hana akn usahakan ntuk n3 shine yg sterusnya

Bulan @ Moon said...

Msti bdk perempuan yg ari tu kan?

Ara Ali Fath said...

rindu gle ngn cte nie!hehe
keep it up dear! (^__^)

Anonymous said...

hehe...bestnyer...ble lg nk update cte ni?xsbr dh nk tgu~~~~

Anonymous said...

akak ble nak update cite nie?cite nie best sgt...:)

Unknown said...

huhu
so sorry dear
insya-Allah kalu ada kesempatan akak post n3 baru
:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...