Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Friday, December 16, 2011

Eternal 16

ANGIN malam yang menyapa dibiarkan berlalu begitu sahaja. Dingin terasa sehingga mencengkam ke tulang hitam namun kedinginan itu dibiarkan sahaja. Mata Sakura masih pada wajah kosong tanpa riak Ryuu. Ryuu menghela nafas. Wajah gadis itu direnung. Dia berdiri berpeluk tubuh.

          “ Kalau kita berdua depan orang lain, jangan terkejut kalau aku layan kau dengan romantik terutama di depan Pak Cik Ukie dan Mak Cik Megumi. Depan orang, panggilan kita ‘abang-Sakura’. Kalau kita berdua saja, kita guna panggilan asal, boleh?” tanya Ryuu. Sakura mengangguk. Bukannya susah sangat pun syarat Ryuu. Sekadar untuk mengabui mata orang lain dengan perkahwinan mereka yang tidak berlandaskan cinta.

          “ Baik.”

          Ryuu mengangguk. Sekurang-kurangnya Sakura bersetuju dengan syarat yang dirasakan mudah untuk dipenuhi itu. Ternyata gadis itu tidak banyak kerenah.

          “ Kedua, kita tetap tinggal kat bilik masing-masing. Aku tahu yang kau tak akan selesa kalau aku tinggal berdua dengan kau, jadi syarat kedua ni sekurang-kurangnya dapat memberi keselesaan sikit pada kau,” ujar Ryuu lagi. Sakura mengangguk lagi. Okey…

           “ Dan, syarat terakhir.”

          Sakura mengangguk walau Ryuu masih belum berkata apa-apa. Ryuu memejamkan mata. Kedengaran dia mengeluh berat. Kelopak matanya kembali dibuka. Lama dia merenung wajah gadis itu sebelum kembali membuka mulutnya untuk berbicara.

          “ Antara kita jangan pernah sesekali jatuh cinta.”

          Wajah Sakura berubah riak namun secepat mungkin disembunyikan daripada penglihatan Ryuu. Tidak pernah dia menduga bahawa Ryuu akan mengemukakan syarat sedemikian. Walaupun dia tidak mencintai lelaki itu tetapi perkara ini berkait dengan hati dan perasaan. Sakura bimbang jika suatu hari nanti dia akan mula jatuh cinta pada lelaki itu. Apatah lagi mereka sering bersama. Lambat-lambat Sakura mengangguk.

          “ Baik…” Nadanya berubah perlahan. Sakura melarikan wajah daripada renungan Ryuu. Ryuu mengangguk sahaja sebelum kembali berdiri menghadap pemegang beranda.

          “ Esok, kita jumpa Pak Cik Ukie. Bincang hal perkahwinan kita,” ucap Ryuu tanpa memandang wajah Sakura. Sakura hanya mampu mengangguk. Dia melangkah meninggalkan Ryuu bersendirian di balkoni. Masuk sahaja ke dalam bilik, dia merebahkan badannya ke atas katil. Bulan yang sedang mengambang di luar direnung lama.

          “ Aku harap… perkahwinan ini bukan satu kesilapan,” Sakura berbisik sendirian. Renungannya masih pada bulan mengambang yang cantik dikelilingi oleh bintang-bintang yang berkelipan.


SAKURA terkedu apabila melihat Ryuu sedang berdiri di hadapan pintu biliknya. Lambat-lambat dia menjejakkan kaki keluar dari bilik. Pintu bilik ditutup perlahan sebelum wajah lelaki itu direnung.

          “ Dah siap?” tanya Ryuu. Sakura mengangguk perlahan. Ryuu beralih daripadanya lalu berjalan ke ruang tamu. Sakura hanya mampu menggelengkan kepala melihat tingkah lelaki itu. Dia mengekori Ryuu keluar dari kondominium. Langkah Ryuu yang pantas tidak terdaya dikejar olehnya. Serta merta kaki Ryuu berhenti daripada melangkah. Hampir sahaja dilanggar oleh Sakura yang hanya menunduk sepanjang perjalanan.

          “ Ouch! Ryuu!” Sakura menjerit kecil. Digosok perlahan hidungnya yang terlanggar belakang lelaki itu. Ryuu menarik senyum kecil. Senyuman yang jarang dipamerkan kepada sesiapa. Dahi Sakura dikerutkan sambil tangannya ligat menggosok hidng yang mula merah.

          “ Kenapa berhenti tiba-tiba?” tanya Sakura hairan. Nasib baik sahaja dia tidak terdorong dan jatuh ke belakang.

          “ Kau lambat sangat. Cepat,” gesa Ryuu. Tangannya menarik tangan Sakura manakala langkahnya dimulakan. Sakura terpaksa berlari sedikit untuk mengelakkan dirinya daripada terjatuh. Lif dinaiki untuk ke tingkat bawah tanah. Mereka berdua beriringan menuju ke kereta Ryuu yang diparkir ke situ.

          Kereta dipandu ke sebuah bangunan tinggi yang terletak di tengah-tengah bandar Shinjuku. Sakura hanya mampu menurut sahaja apabila Ryuu menariknya masuk ke dalam bangunan itu. Tatkala Ryuu masuk, beberapa orang lelaki yang lengkap bersut hitam yang sedang berjaga di lobi bangunan segera memberi tunduk hormat. Ryuu hanya membalas dengan anggukan perlahan. Butang lif ditekan. Sakura yang kelihatan cemas di sisinya dikerling sahaja.

          “ Kenapa?” Mata Ryuu melihat pada pintu lif di hadapan yang masih belum terbuka. Sesekali dia melihat Sakura melalui ekor matanya.

          “ Tem… tempat apa ni?” Hampir tidak kedengaran sahaja suara Sakura tatkala menyoal Ryuu. Kawasan dalam bangunan itu diterangi dengan cahaya malap malah suasananya sunyi sepi. Sakura teringatkan kumpulan lelaki yang menyapa Ryuu sebentar tadi. Kelihatan bengis walaupun tidak dizahirkan melalui perbuatan.

          “ Pusat utama Yakuza Ryuu. Aku ada hal sikit kat sini, lepas tu kita ke Eastern Star. Aku akan adakan majlis perkahwinan kita di Dewan Besar. Walau kau tak terlibat, tapi posisi kau dalam kumpulan ni akan berada dalam tempat yang tertinggi selepas kedudukan aku selepas kita berkahwin,” jawab Ryuu tanpa memandang Sakura. Seperti biasa, nadanya sekata sahaja seakan-akan tidak pernah punya perasaan. Sakura hanya mampu mengangguk.

          Sejurus pintu lif terbuka, Ryuu menarik Sakura masuk ke dalamnya. Pegangan pada tangan gadis itu tidak dilepaskan. Sehingga mereka keluar dari lif itu pun tangan Ryuu tetap memegang jemari Sakura. Sakura ditarik memasuki sebuah bilik pejabat. Kelihatan Pak Cik Ukie sedang menunggu di dalam pejabat itu. Lelaki itu bangun memberi tunduk hormat sebaik sahaja terlihat Ryuu memasuki pejabat.

          “ Macam mana, pak cik?” Ryuu menyoal selepas melabuhkan duduk di atas sofa hitam yang berada dalam pejabat itu. Sakura pula ditarik duduk di sebelahnya. Tergesa-gesa Pak Cik Ukie mengeluarkan satu pita video yang bersaiz kecil. Pita itu diserahkan kepada Ryuu.

          “ Semuanya dalam tu, tuan. Pak cik dah siasat semuanya,” tutur Pak Cik Ukie. Ryuu mengangguk sekilas manakala matanya berada pada pita video itu. Sakura yang mendengar hanya mendiamkan diri apatah lagi dia tidak tahu menahu urusan apakah yang sedang mereka berdua bincangkan kini.

          Ryuu mengangguk sedikit. Matanya tertumpu pada pita video itu. Harap-harap segala rancangan yang dilaksanakan secara rahsia bersama-sama Pak Cik Ukie itu akan membuahkan hasil. Hanya Pak Cik Ukie sahaja yang tahu mengenai perkara ini apatah lagi lelaki itu merupakan orang yang paling dipercayainya. Melibatkan anggota lain dielakkan sama sekali.

          “ Terima kasih. Saya datang ni juga nak cakap pasal perkahwinan saya,” kata Ryuu. Pita video itu dimasukkan ke dalam poket kot. Pak Cik Ukie mengangguk.

          “ Kalau ada apa-apa, pak cik akan bantu sedaya pak cik. Kenapa, tuan?” tanya Pak Cik Ukie. Ryuu diam sejenak. Tangan Sakura yang dilepaskan tadi kembali digenggam erat. Sakura agak terkejut dengan perlakuan itu. Dia merenung Ryuu dari hujung matanya. Tidak berani berkata apa-apa.

          “ Saya dah tetapkan tarikhnya. Hari Isnin minggu depan. Kami akan berkahwin di kuil dan saya nak pak cik uruskan bahagian majlis sambutan di Dewan Besar.” Kata-kata Ryuu mengejutkan Sakura. Isnin minggu depan? Cepatnya?

          Pak Cik Ukie mengangguk. Lelaki itu tersenyum lebar. “ Baiklah, tuan. Pak cik akan usahakan. Ada apa-apa lagi?”

          “ Jemput Encik Taguwo dan Encik Oda juga. Tapi, ini majlis tertutup. Hanya kita sahaja tanpa melibatkan mana-mana kumpulan lain,” pesan Ryuu. Pak Cik Ukie hanya mengangguk. Walau apapun, arahan Ryuu tetap akan dipatuhi dan Pak Cik Ukie berbesar hati kerana dia merupakan orang penting dalam segala urusan yang melibatkan perkahwinan Ryuu itu.

          “ Pak cik pergi dulu. Hubungi pak cik kalau tuan perlukan apa-apa,” ujar Pak Cik Ukie seraya memberi tunduk hormat. Ryuu mengangguk dan memerhatikan saja saat lelaki tua itu meninggalkan ruang pejabatnya. Sejenak, dia merenung Sakura di sisi. Gadis itu hanya menunduk sahaja daripada tadi.

          “ Berapa umur kau?”

          Sakura tersentak dengan pertanyaan itu. Perlahan-lahan dia mengangkat kepala dan merenung Ryuu yang sudah bangun daripada duduk. Tergesa-gesa dia turut bangun daripada sofa empuk itu.

          “ Berapa umur kau?” Ryuu mengulangi soalan itu. Sakura kelihatan agak-agak terpinga-pinga. Hairan dengan pertanyaan mengejut lelaki itu.

          “ 23 tahun,” jawab Sakura perlahan. Ryuu mengangguk sekilas.

          “ Aku 27 tahun. Kau tak kisahkan kalau suami kau boleh dikatakan agak tua daripada kau?” tanya Ryuu. Sakura kaget. Langsung tidak dapat memahami maksud kata-kata lelaki itu? Apa kaitannya dengan umur pula?

          Secara tiba-tiba tangan Sakura ditarik mengikuti langkahnya meninggalkan pejabat itu. Sakura tersentak dengan tindakan lelaki itu. Hanya itu sahaja yang mahu ditanya. Belakang Ryuu direnung. Lelaki ini benar-benar misteri dan sukar dijangka tindakannya.

 
KEPALANYA dipicit perlahan. Sakura hanya mampu memerhatikan sahaja Ryuu yang sedang berunding dengan seorang perunding perkahwinan. Sudah berjam-jam mereka berada di Eastern Star semata-mata untuk menguruskan hal perkahwinan mereka. Walaupun perkahwinan antara mereka berdua tidak berlandaskan cinta namun Ryuu bertegas untuk mengadakan perkahwinan mereka secara besar-besaran. Mahu membantah, dia bimbang akan menimbulkan kemarahan Ryuu. Sudahnya dia menyerahkan sahaja hal perkahwinan mereka bulat-bulat kepada Ryuu.

          Sakura menyandar pada sofa yang tersedia untuk para pelanggan di butik itu. Matanya dipejam rapat. Hampir sahaja dia terlena sebelum terasa bahunya ditepuk perlahan. Lambat-lambat Sakura membuka mata. Kepalanya terasa semakin memberat. Figura Ryuu agak kabur pada pandangannya. Kelihatan lelaki itu sedang berdiri merenung ke arahnya. Sakura membetulkan duduk.

          “ Kau okey?” tanya Ryuu perlahan. Sakura hanya mengangguk. Pening kepalanya semakin menjadi-jadi. Dia tidak kuasa untuk berbicara. Ryuu duduk di sisi gadis itu. Tanpa berkata apa-apa dia menarik gadis itu lantas dijatuhkan kepala Sakura pada bahunya. Sakura tergamam. Dia mengangkat wajahnya namun selepas itu Ryuu kembali merapatkan kepalanya pada bahu lelaki itu.

          “ Kekal macam tu. Kita pulang nanti, kau rehat. Dah hampir seharian kita kat sini,” kata Ryuu tanpa melihat wajah gadis itu. Sakura melihat wajah lelaki itu melalui ekor matanya. Dia menggumam. Malas mahu bersuara. Dia benar-benar malas mahu melakukan apa-apa kini. Yang difikirkannya sekarang hanyalah pening kepalanya yang semakin menjadi-jadi.

          Seorang jurujual wanita yang berurusan dengan Ryuu tadi mendekati mereka berdua. Langkah wanita itu disedari oleh Ryuu. Baru sahaja wanita itu membuka mulut untuk mengatakan sesuatu sebelum dengan segera Ryuu menghalakan telunjuk kanannya merentang pada bibir meminta wanita itu tidak berkata apa-apa. Wanita itu terdiam. Dia hanya mengangguk faham apabila melihat seorang gadis sedang melentokkan kepala pada bahu lelaki itu dengan mata yang terpejam rapat. Jurujual itu hanya meletakkan sebuah katalog di hadapan Ryuu sebelum berlalu pergi. Katalog itu dicapai.

          Helaian demi helaian katalog yang memaparkan contoh kad perkahwinan itu dibuka. Sesekali mata Ryuu jatuh pada wajah Sakura yang sedang lena tidur. Senyuman terukir di wajah dingin itu tanpa sedar.


SAKURA membuka matanya apabila merasakan tidurnya terganggu. Dia agak tersentak apabila melihat dirinya sudah berada di dalam kereta Ryuu. Ryuu sedang duduk di bahagian tempat duduk pemandu, sedang menanggalkan tali pinggang keledarnya. Lelaki itu hanya menghela nafas sahaja melihatkan Sakura yang sudah membuka mata.

          “ Kita…”

          “ Kau tertidur di butik tadi. Aku yang dukung kau sepanjang keluar dari Eastern Star tadi sehinggalah ke tempat letak kereta bawah tanah. Sekarang kita dah sampai ke kondo,” kata Ryuu pantas. Sakura terkesima mendengarkan jawapan itu. Tertidur? Dukung sepanjang perjalanan?

          “ Kenapa tak kejutkan saya?” Sakura menjerit kecil. Memikirkan sahaja tentang dia didukung Ryuu sudah memalukan, apatah lagi jika disaksikan oleh orang ramai. Wajah tenang lelaki itu direnung. Pipinya mula memerah.

          “ Kau nampak pening sangat. Lagipun, kalau aku kejut mungkin kau belum tentu lagi bangun. Tak payah bimbang, aku bawa kau keluar dari pintu belakang terus ke tempat letak kereta,” balas Ryuu sekaligus berbohong. Dia tidak pernah menggunakan tangga menuju ke pintu belakang sebaliknya dia hanya menggunakan laluan biasa sahaja. Memang tadi mereka menjadi tumpuan pengunjung pusat beli belah itu namun Ryuu tidak peduli. Asalkan dia tidak diganggu sudah tidak mengapa. Dia sengaja berbohong kepada gadis itu. Pembohongan itu sekadar mahu melegakan perasaan gadis itu. Sakura terdiam.

          “ Kepala kau pening lagi?” tanya Ryuu tiba-tiba. Sakura mengangkat wajah. Perlahan-lahan dia mengangguk. Dia masih pening walau sudah agak berkurangan sekarang. Pintu kereta dibuka. Sakura keluar dahulu mendahului Ryuu. Ryuu hanya memerhatikan sahaja perlakuan gadis itu.

          Sakura berjalan meninggalkan tempat parkir bawah tanah. Ryuu mengekori dari belakang. Langkah gadis itu kelihatan agak tidak stabil namun Ryuu membiarkan sahaja. Ryuu menghela nafas. Jujurnya, dia berada agak lapang apabila berdampingan dengan gadis itu. Kehadiran gadis itu seakan-akan telah menceriakan hidupnya kembali.  Menceriakan kembali hidupnya yang selama ini kelam dilindungi bayang-bayang hitam.

p/s: jumpa back-up untuk dokumen EL~ hehe 

6 comments:

NurAtikah said...

yamapi~ teruskan.. bestlah~ :) xsbr nak tunggu sambungan cerita neh~

Haruno Hana 하나 said...

Atikah> insya-Allah.. tp kena tunggu Hana siapkan byk bab dulu.. yg ni cuma back-up aje :)

syasya sukri said...

hana thanx sooooo much 4 the update..dah lama tunggu nie...
so,,skang awk tgh buat ape?lame x dgr khabar..

Haruno Hana 하나 said...

syasya: syasya!!! how's bandung? sya inbox FB awk.. borak2 kt sana la :D

Anonymous said...

akan disambung lagi tak cerita nie??

Haruno Hana 하나 said...

akak akn smbung kalau ada masa n idea.. skrang ni fokus akak hnya pada real project aje.. yg ni hnya ntuk blog :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...